Politieke Monitor

In de politieke monitor vind je de updates van politieke ontwikkelingen relevant voor de geboortezorg. Hierin vind je een overzicht van relevante stukken en onderwerpen zoals die in de tweede kamer zijn besproken of gedeeld.

TIP: met CTRL+F vind je gemakkelijk de stukken die je zoekt in deze monitor

DatumOnderwerpExterne info of link naar meer
Maart 2024
11Jaarbeeld 2023 Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
met daarin het voorbeeld: Toezicht en nieuw toetsingskader voor de kraamzorg.
Jaarbeeld
4 Reactie op verzoek commissie over de planning van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het jaar 2024
Waaronder:
– Arbeidsmarktbeleid in de zorg
– IZA
– Curatieve zorg (incl. acute en basiszorg)
– Zorgverzekeringen, pakketbeheer en toeslagen
Brief
Februari 2024
29Advies Sectoroverstijgende prestatie

Naar aanleiding van een eerdere verkenning van de NZa zijn de NZa en ZiNL gevraagd om tot een gezamenlijk advies te komen over de mogelijkheid van het realiseren van een sectoroverstijgende prestatie (SOP) binnen de Zorgverzekeringswet (Zvw) en binnen de Wet langdurige zorg (Wlz) en op welke wijze deze SOP vorm kan krijgen.
Brief
28Vitamine K profylaxe beleid

Met deze brief informeert informeert staatssecretaris Van Ooijen de Tweede Kamer over de pas op de plaats die gemaakt wordt bij de invoering van het intramusculair toedieningsbeleid («prikken») van vitamine K bij pasgeborenen. De beoogde startdatum van 1 januari 2025 komt daarmee te vervallen.

Op 16 januari informeerde de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV) de minister dat zij niet langer achter het beleid kunnen staan om pasgeborenen te gaan injecteren met vitamine K, maar wel willen werken aan een verbetering van de huidige orale toediening. Verloskundigen zijn als partij noodzakelijk voor de invoering van het nieuwe beleid.
VWS vraagt de Gezondheidsraad haar advies te actualiseren en met alternatieven te komen
Met geboortezorgpartijen heeft VWS afgesproken om in te zetten op het optimaliseren van de huidige orale toediening vitamine K via druppeltjes en op het verbeteren van registratie en monitoring van de toediening van vitamine K.
Brief
Beslisnota
14Vervolg implementatie zorgcoördinatie – implementatieplan

Met deze brief informeert Minister Helder de tweede kamer over het implementatieplan zorgcoördinatie. In de begeleidende brief gaat de minister kort in op de achtergrond van zorgcoördinatie, schetst ze het proces waarmee VWS tot dit plan is gekomen en benoemt de de hoofdlijnen van het implementatieplan.

Het implementatieplan beoogt duidelijk te maken wat betrokkenen van elkaar en van het projectteam kunnen verwachten, en handvaten te bieden aan partijen in de regio om richting zorgcoördinatie te komen. Ook is vastgelegd wat voor alle betrokkenen de minimale eisen zijn die voor januari 2025 geïmplementeerd moeten zijn.
Brief
Beslisnota
Rapport
14Advies van de Gezondheidsraad over immunisatie tegen RSV in het eerste levensjaar

Het respiratoir syncytieel virus (RSV) is het meest voorkomende verkoudheidsvirus bij kinderen. Bij baby’s kan RSV tot ernstige ziekte leiden door bronchiolitis of longontsteking. Naar aanleiding van het beschikbaar komen van de nieuwe antistof voor kinderen en van een vaccin voor maternale vaccinatie heeft de
staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de Gezondheidsraad gevraagd te adviseren over de wenselijkheid van de inzet van deze middelen voor alle kinderen, via het Rijksvaccinatie.

Beslisnota
Adviesrapport
Januari 2024
30Visie eerstelijnszorg 2030
Om de toegankelijkheid en continuïteit van de eerstelijnszorg te borgen zijn afspraken over de versterking van de eerstelijnszorg gemaakt in het IZA en WOZO. De afgelopen periode hebben betrokken partijen hard gewerkt om een visie op de eerstelijnszorg 2030 op te stellen. De betrokken eestelijnspartijen hebben hun steun uitgesproken voor de visie. Daarna heeft ook het bestuurlijk overleg IZA ingestemd met de visie en daarmee is het stuk definitief vastgesteld.

In de visie hebben de partijen gezamenlijk de volgende missie opgesteld:
Wij, partijen van de eerstelijnszorg, nemen de verantwoordelijkheid om de toegankelijkheid en continuïteit van eerstelijnszorg te waarborgen. Hierbij hebben we oog voor het behouden van de kwaliteit van de zorg. We werken krachtig samen aan het vernieuwen van de eerste lijn en versterken de organisatie ervan. Zodat de eerstelijnszorg in 2030 is gebaseerd op de principes van passende zorg, waarbij beschikbare capaciteit en middelen op de beste en meest doelmatige manier worden ingezet.

De komende maanden werkt de minister met partijen aan de werkagenda waarin is afgesproken dat voor de zomer van 2024 een aantal scenario’s worden uitgewerkt.
Brief
Visie
Infographic
Alle stukken
22Motie eigen risico
Reactie op de motie van de leden Dijk en Ouwehand over uitspreken dat het eigen risico zo snel mogelijk moet worden afgeschaft:
 
Minister van VWS E.J. Kuipers reageert per brief op de motie. Afschaffen van het eigen risico kan betaalbaarheid, toegankelijkheid en de kwaliteit van zorg op langere termijn onder druk zetten. Afschaffen van verplicht eigen risico kost naar verwachting ca € 6 miljard per jaar en zal tot een forse premiestijging leiden van ca € 300,- per persoon per jaar. De minister merkt op dat bepaalde zorgvormen, waaronder de geboortezorg, zijn uitgezonderd van een eigen risico.
Afschaffing van het eigen risico vraagt zowel om deugdelijke financiële dekking als om aanpassing van de Zorgverzekeringswet (Zvw). Voor een dergelijke wetswijziging van de ZvW staat gewoonlijk 1,5 jaar.
Kamerstukken
Brief
Beslisnota
22Landelijk dekkend netwerk van infrastructuren

Minister van VWS, C. Helder informeert de kamer over de uitwerking van de geadviseerde richting en de te nemen vervolgstappen om tot een landelijk dekkend netwerk van infrastructuren te komen.

In de Nationale visie en strategie op het gezondheidsinformatiestelsel2 (NVS) wordt onderkend dat alleen het realiseren van een infrastructuur voor geprotocolleerde gegevensuitwisseling niet voldoende is om zorgverleners te faciliteren bij het verlenen van hybride en netwerkzorg. Daarom wil het kabinet van gegevensuitwisseling doorgroeien naar databeschikbaarheid.
Brief
17Rapport ‘Preventie op waarde schatten. Advies van de Technische Werkgroep Kosten en Baten van Preventie’

Het Kennisplatform heeft een aantal voorstellen gedaan om beter zicht te krijgen op de kosteneffectiviteit van preventiemaatregelen en doorrekening van voorgenomen plannen. Het is aan de Kamer en het volgende kabinet om hier nadere inhoudelijke invulling aan te geven.
Brief
17Stand van zakenbrief moties en toezeggingen begrotingsbehandeling 2024Brief en bijlagen
17Doorrekening RIVM acties Nationaal Preventieakkoord

De doorrekening van het NPA door het RIVM laat zien dat de afspraken bijdragen aan minder mensen die roken en overgewicht hebben. Op problematisch alcoholgebruik is de impact echter minimaal. Met de maatregelen uit het NPA die de afgelopen jaren zijn ingevoerd worden de ambities niet bereikt. Er zijn daarom meer inspanningen nodig om de ambities te bereiken. Het RIVM noemt een aantal maatregelen die een extra bijdrage kunnen leveren aan de ambities van het NPA. Dit zijn veelal wettelijke maatregelen zoals prijsmaatregelen, marketingverboden en het beperken van de beschikbaarheid.

Het RIVM concludeert dat er naast de afspraken uit het NPA, ook maatregelen nodig zijn die verder gaan dan de bestaande afspraken. Verder kan er winst behaald worden in de implementatie en door bestaande maatregelen te intensiveren. De staatssecretaris constateert dat er noodzaak is om het ingezette beleid voort te zetten, structurele financiering voor preventie beschikbaar te maken en aanvullende maatregelen te treffen om de doelen uit het NPA te kunnen realiseren
Brief
16Advies NZa bekostiging Acute zorg

Beschikbaarheidsbekostiging SEH
De NZa omschrijft in haar advies dat er scherpe politieke keuzes voor wettelijke kaders moeten worden gemaakt, voornamelijk over een nieuw normenkader. Daarna moet centraal staan hoe een beschikbaarheidsbekostiging als middel kan bijdragen aan de gewenste doelen en uitkomsten van de visie op de acute zorg en het SEH-landschap.
 
Een vorm van beschikbaarheidsbekostiging lost niet het personeelstekort op, maar kan wel bijdragen aan een verbeterde inzet van deze schaarse capaciteit. De NZa geeft aan dat een model van budgetbekostiging het meest passend is, zoals ook voor de ambulancezorg, de huisartsenposten en de acute geestelijke gezondheidszorg het geval is. De minister ziet ook dat een dergelijk bekostigingsmodel bij kan dragen aan een betere integrale bekostiging van de acute zorg in een regio. Tegelijkertijd denkt de minister dat er beter begrip nodig is van potentiële gevolgen voor de praktijk, zoals de afbakening van de SEH-zorg en de administratieve lasten, voordat een goede afweging hierover kan worden gemaakt.

Integratie HAP/SEH en spoedpleinen
De NZa adviseert een groeimodel voor de bekostiging van integratie van HAP en SEH. Dit begint met een meekijkconsult en het (mogelijke) eindplaatje is een integraal budget. De invloed van de kwaliteit van samenwerking en het onderlinge vertrouwen tussen zorgpartijen op de beoogde integratie is groot. Om inzicht te krijgen in wat er allemaal komt kijken bij een integraal budget en hoe zich dit in de praktijk vertaalt, stelt de NZa voor op korte termijn een experiment met een integrale HAP-SEH bekostiging te starten.
Brief
11Vragen van de leden Paulusma en Podt (beiden D66) over de tekortkomingen in de geboortezorg voor asielzoekers.Vragen