Ben je klaar voor de PREM?

15 december 2022

Wil je op een gestructureerde manier weten wat je cliënt van de zorg vindt die jouw organisatie geboden heeft? Wil je weten of het aan de verwachtingen en behoeftes van je cliënt voldeed? Dit lijken open deuren en vragen waar je waarschijnlijk ‘ja’ op antwoordt. De PREM-vragenlijst (ontwikkeld door de KNOV, NVOG, NvK, Bo Geboortezorg, de Federatie van VSV’s, NVZ, ZN en de Patiënten Federatie Nederland) kan je hierbij helpen! Je geeft hiermee de cliënt een stem waar jij als zorgverlener en andere cliënten hun voordeel mee kunnen doen.

Klinkt goed toch?

Vanaf 1 januari is het verplicht om via de PREM-vragenlijsten cliëntervaringen te meten in de geboortezorg. Iedere cliënt, die een levensvatbare baby heeft gekregen, ​ontvangt een vragenlijst en geeft zo feedback over elk van de organisaties waarvan de cliënt zorg heeft gekregen​. ​Zorgverleners kunnen ervan leren en de zorg verbeteren. Het is dus belangrijk voor de cliënt en zinvol voor de zorgverlener.​ In tegenstelling tot de NPS+ wordt met de PREM meer opgehaald, worden alle vrouwen benaderd en regelt Perined de volledige uitvraag! De scores worden op VSV-niveau aan het eind van het jaar aangeleverd aan het Zorginstituut Nederland zoals alle geboortezorgpartijen (KNOV, NVOG, NvK, Bo Geboortezorg, de Federatie VSV’s, NVZ, ZN en de Patiënten Federatie Nederland) hebben afgesproken. Van tevoren wordt natuurlijk nog gekeken of de cijfers betrouwbaar zijn en er eventueel gecorrigeerd moet worden voor populatieverschillen

Het is een beperkte administratieve activiteit wat bevestigd wordt door Sannemarij Ridder, werkzaam bij één van de pilot VSVs. Zij vindt het niet zo veel werk om de e-mailadressen aan te leveren. Bekijk hier wat ze erover zegt.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het iets nieuws is en daarmee wat ‘gedoe’ oplevert. Zorgverleners moeten zich dit eigen maken, maar in principe zijn we uitgegaan van het werkproces van NPS+ die al 3 jaar verplicht is. Zo zijn we aan de slag gegaan met export vanuit de VISSEN.

Makkelijk toch?

Dus wil je echt weten hoe je cliënt de zorg ervaart en wil jouw organisatie leren en verbeteren? Ga dan met elkaar aan de slag!

Inmiddels hebben 70 verloskundigenpraktijken en 15 ziekenhuizen (dit zijn unieke praktijken/ziekenhuizen. Als je het aantal accounts telt, zijn het er nog meer) hun account uitgebreid met de uploadrol als voorbereiding voor het uitzetten van de PREM-vragenlijst.

Om te weten aan welke specifieke steun de VSV’s nog behoefte hebben om 1 januari klaar te zijn voor het uitzetten van de PREM, is door de Federatie VSV’s een korte enquête uitgezet bij de VSV’s. Het blijkt dat het nog even zoeken is hoe dit nieuwe systeem werkt en hoe er precies mee om gegaan kan worden. De komende tijd zullen de branchepartijen de communicatie over de PREM verder focussen en ook wordt al gewerkt aan de vertalingen van de PREM.

Er is het laatste jaar al heel veel gecommuniceerd over de PREM en er is veel informatie voorhanden om je te ondersteunen bij de invoering van de PREM. Zoals:

  1. De uitleg van de PREM,
  2. Het werkproces en de werkinstructie PREM
  3. Antwoorden op veelgestelde vragen
  4. Aanleveren van de e-mailadressen
  5. webinar CPZ over de PREM (4/7) en informatiebijeenkomst voor VSV bestuurders over o.a. de PREM (24/11)
  6. De PREM-vragen
  7. Infographic (website KNOV)
  8. Informatie voor kraamvrouwen
  9. Website PFN
  10. BO geboortezorg

Hiermee kan alles binnen je VSV geregeld worden om de PREM vlekkeloos te laten verlopen.

Mocht jouw VSV nog niet zover zijn, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Breid het account in mijnPerined uit (voor uploaden e-mailadressen en inzien resultaten)
  2. Informeer en enthousiasmeer de cliënt om mee te doen
  3. Stuur het e-mailadres door (doe dit tijdig zodat de cliënt tussen 2-8 weken na de bevalling de vragenlijst ontvangt)
Vervolgens…
  • Cliënt ontvangt van Perined/Mediquest een e-mail met een link
  • Cliënt vult de vragenlijst van 14 ervaringsvragen in
  • Bespreek de resultaten periodiek in je VSV
  • Gemiddelde indicatorscores worden naar ZiN gestuurd

De resultaten geven een mooie aanleiding om binnen je VSV processen te verbeteren. Kijk hier wat Sannemarij Ridder zegt over het bespreken van de resultaten.

Je kunt het complete werkproces en de werkinstructie ook downloaden op: het werkproces en de werkinstructie PREM.

Mocht je technische vragen hebben over de PREM, neem dan contact op met Perined. Meer inhoudelijke informatie vind je op de onze website.


Lees ook

27 maart 2024
Kansrijke Start

Factsheet Kansrijke Start voor de huisartsenpraktijk

Huisartsen spelen een belangrijke rol bij het signaleren van kwetsbare situaties binnen (aanstaande) gezinnen. Omdat ze vaak de eerste medische...
20 maart 2024
Kwaliteit

Webinar triage in de geboortezorg terugkijken

Dinsdagmiddag 19 maart organiseerde het CPZ een webinar over het thema triage in de geboortezorg. Wat is triage nu precies...
18 maart 2024
Kansrijke Start

Handreiking Implementatie CenteringZorg in het ziekenhuis

Het aanbieden van groepszorg voor zwangere vrouwen en hun partners, zoals bij CenteringZorg*, heeft verschillende voordelen die de moeite waard...