Home
Dossiers PREM Geboortezorg
  • Dossier

PREM Geboortezorg

Vanaf 1 januari 2023 gaan we op een nieuwe, betere manier cliëntervaringen meten in de geboortezorg. Alle zorgverleners kunnen nu feedback van de cliënt krijgen over de geboden zorg. De zorgverleners kunnen van deze ervaringen leren en zo (de kwaliteit van) hun zorg verbeteren.

Ga snel naar:

Wat is dat eigenlijk, de PREM Geboortezorg?

In deze 2 minuten leggen we het uit:

Werkproces en instructie

Samenvatting van het stappenplan:

1. Voorbereiding en keuze door VSV
  • De meting met de verplichte PREM Geboortezorg wordt binnen een VSV voorbereid. Zo wordt besproken wie de cliënten informeert en mailadressen aanlevert.
2. Account in mijnPerined uitbreiden
  • De accountbeheerder van zorgaanbieder breidt zijn Perined-account uit en voegt de PREM toe.Tevens kunnen anderen uit de organisatie worden toegevoegd om emailadressen te uploaden.
  • Daarnaast maakt Perined een account aan voor alle deelnemende organisaties per VSV voor inzage in de resultaten (uitbreiding huidige account).
3. Zorgaanbieder voert cliënten in
  • De zorgaanbieder informeert de cliënt over het doorgeven van haar e-mailadres t.b.v. deelname aan de PREM Geboortezorg.
  • De zorgaanbieders uploaden alle cliënten die zijn bevallen van een levensvatbaar kind. Het gaat daarbij om het LVR/organisatie-nummer, een e-mailadres en de aantekening ‘geen bezwaar’.
  • De zorgaanbieder voert de gegevens tijdig in zodat de cliënt de vragenlijst tussen 2- tot 8 weken na de bevalling ontvangt.
4. E-mail naar cliënt
  • Na het aanleveren van de gegevens, wordt direct door Perined/Mediquest een e-mail met link naar PREM Geboortezorg vragenlijst uitgestuurd.
  • Bij geen respons zal na twee weken een automatische herinnering worden gestuurd.
5. Cliënt ontvangt link PREM
  • De cliënt ontvangt de link naar de PREM Geboortezorg.
  • Daarin wordt de cliënt gevraagd om 14 ervaringsvragen te beantwoorden, voor elk van de organisaties waarvan zorg is ontvangen. De antwoordmogelijkheden zijn meestal: ‘Nee, helemaal niet’ of ‘1’ tot ‘Ja helemaal’ of ’10’.
6. Resultaten bespreken in VSV
  • Zorgaanbieders en VSVs zien continu hun scores in mijnPerined, op VSV niveau, in een benchmark en op zorgaanbiederniveau.
  • Zorgaanbieders en VSVs kunnen de ervaringen van cliënten gebruiken voor kwaliteitsverbetering en benchmarking in het kader van leren en verbeteren.
7. PREM indicator- scores naar ZiN
  • Perined berekent de gemiddelde PREM indicatorscores en koppelt ze aan een VSV. •PREM indicatorscores worden jaarlijks via OmniQ aangeleverd aan ZiN.
  • ZiN gebruikt de PREM indicatorscores in de Openbare DataBase (ODB).

Meest gestelde vragen

Wat is de PREM?
Vanaf 1 januari 2023 gaan we op een nieuwe, betere manier clientervaringen meten in de geboortezorg. Alle zorgverleners kunnen feedback van de cliënt krijgen over de geboden zorg.

  • Alle zorgverleners en VSVs kunnen continu hun scores zien in het dashboard van mijnPerined, op meerdere niveaus: op VSV niveau, in een benchmark en op zorgaanbiederniveau. Met deze resultaten kunnen de zorgverleners en de VSVs leren en verbeteren.
  • Perined berekent de PREM Geboortezorg-indicatorscores per VSV.
  • Uiteindelijk verwerkt het Zorginstituut Nederland de scores in een landelijke benchmark.
  • De PREM-geboortezorg resultaten gaan – vanaf verslagjaar 2024 – op zorgaanbiederniveau naar ZorgKaart Nederland. Dit levert waardevolle keuze-informatie op voor de cliënten.
  • Dit levert transparantie over de resultaten van de geboortezorg.

Hoe wordt deze PREM als middel kan worden ingezet voor cliënten om daarmee een keuze te maken voor de best passende zorgverlener? Uitkomsten komen toch op VSV- niveau?
Op dit moment is het niet mogelijk voor clienten om o.b.v. deze PREM-resultaten een keuze te maken voor een specifieke zorgaanbieder, omdat de openbare gegevens inderdaad op VSV niveau zijn. Het streven is om de resultaten voor verslagjaar 2024 ook op Zorgkaart Nederland te krijgen, maar dan wel op zorgaanbiedersniveau.

Komen er vertalingen van de PREM vragenlijst?
Daar wordt nu aan gewerkt. (Pools, Engels, Arabisch).

Begrijp ik het goed dat de PREMlijst de zorg evalueert (aan het einde) en dus niet tijdens de zorg om deze aan te passen op haar wensen? Dus dat de PREM naar de waarde voor de groep kijkt (en zo evt kijkt naar bv beste zorgpad) en niet naar waarde op patient-niveau?
De landelijke PREM Geboortezorg wordt inderdaad aan het eind (2-8 weken na de bevalling) ingevuld en levert resultaten over de hele groep. Op basis hiervan kan het gesprek over leren& verbeteren worden aangegaan.

Gaat de zorgverzekeraar de PREM gebruiken om te korten op tarieven dat doen ze nu ook op basis van de landelijke indicatorenset?
Voor verzekeraars zijn de scores op zorgaanbiedersniveau nog niet inzichtelijk, alleen op VSV-niveau.

Zijn de scores van andere VSVs in te zien in Perined voor andere VSVs? Ik voorzie dat wij er als VSV met een grote populatie laaggeletterden bekaaid van af komen…
Nee, de VSV scores zijn alleen inzichtelijk voor het eigen VSV. In de benchmark is te zien hoe de scores van het VSV zich verhouden tot de scores van andere VSV’s. De scores zijn wel te zien in het Openbaar Databestand. Er zijn achtergrondvragen in de vragenlijst opgenomen waarin de populatiekenmerken zichtbaar worden. Goed om op de eigen website ook toelichting te geven hierover. In 2024 na de eerste landelijke meting kunnen we kijken of we de scores hiervoor moeten corrigeren.

Wat gebeurt er met de open vragen in de vragenlijst? Kun je die ergens terugvinden? Of zijn die komen te vervallen?
De antwoorden op de open vragen zijn door de zorgaanbieders zelf in te kijken in MijnPerined.

Is er wel een mogelijkheid voor mensen om zich wel kenbaar te maken voor als ze behoefte hebben aan bijvoorbeeld een nagesprek of de mogelijkheid een klacht in te dienen?
Aangegeven wordt dat de cliënt contact kan opnemen met de praktijk/organisatie voor verdere toelichting. Het is daarnaast zeker wenselijk om ook 1 iemand in het VSV (bv kwaliteitsfunctionaris) verantwoordelijk te maken voor het integraal bespreken van de PREM resultaten en de eventuele verbeteracties in kaart te brengen en door te voeren. De mogelijkheid voor het indienen van een klacht zou te vinden moeten zijn op de website van de zorgaanbieder. Op de site van de Patiëntenfederatie komt asap meer informatie.

Is er al overleg met de softwarebeheerders over het koppelen van deze data?
De aanvraag wordt meegenomen in de innovatie en beheercyclus voor gegevensuitwisseling.

Krijgt de kraamzorg ook inzage in Perined?
Ja, de kraamzorgorganisaties gaan toegang krijgen tot de spiegelinformatie. Alle organisaties worden via Bo Geboortezorg geïnformeerd en kunnen zich dan bij Perined melden voor een overeenkomst en toegang tot mijnPerined.

Worden de uitkomsten zichtbaar van je eigen kraamzorgorganisatie of van alle kraamzorgorganisaties in het VSV?
Kraamzorgaanbieders kunnen zich bij Perined aanmelden. Na het tekenen van een overeenkomst maakt Perined account aan.
Als een kraamzorgorganisatie toegang heeft tot mijnPerined kunnen ze hun eigen cijfers zien vs. het totaal van de rest van de kraamzorgorganisaties. Daarnaast zien ze ook de cijfers van hun VSV vs. de rest van de VSV’s

In een regio waar veel kraamverzorgenden als ZZPers werken hebben zij mogelijk wel invloed op de uitkomsten van de Prem, maar zij zijn niet aangesloten bij een VSV. Hoe kan je invloed hebben op de kwaliteit van zorg van de ZZpers?
Ook de zzp Kraamzorgaanbieders worden in de vragenlijst genoemd en kunnen worden aangeklikt en veel ZZP’ers worden ook lid van coöperaties waarmee zij vertegenwoordigd zijn in VSV’s. Invloed op de kwaliteit bij niet georganiseerde ZZP’ers is inderdaad moeilijker.

Wanneer kan de kraamzorg een Perined account/inlog aanvragen om inzage te hebben in de portal van Perined.
Kraamzorgaanbieders moeten zich melden voor een account bij Perined.

Welke organisaties moeten zich aanmelden om gebruik te maken van de vragenlijst via Perined? Alleen de organisaties die emailadressen gaan versturen? Of ook de organisaties die resultaten willen ophalen (bijv. kraamzorgorganisaties). Daarmee samenhangend; van wie heb je dan contactgegevens nodig? De meeste organisaties hebben al een Perined account, dat account moeten worden uitgebreid met de mogelijkheid voor het uploaden van e-mailadressen. Voor inzage kan hetzelfde Perined account gebruik worden. Voor de kraamzorgorganisaties wordt na het afsluiten van een aparte overeenkomst of geheimhoudingsverklaring een nieuw account voor inzage aangemaakt. Perined en Bo werken aan de procedure. Hierover zal binnenkort een directiemail worden gestuurd door BO.

Is het noodzakelijk om als kraamzorgorganisatie 1 account aan te maken? Om inzage te krijgen in de eigen resultaten en in de VSV-resultaten is het nodig om minstens één account te hebben. Meer informatie hierover volgt binnenkort vanuit BO. Vervolgens is het mogelijk om zelf meerdere accounts te maken per kraamzorgorganisatie, zodat eventueel meerdere mensen de resultaten kunnen inzien. Dit kan dan naar eigen inzicht, zonder verdere tussenkomst van Perined.

Momenteel stuurt de kraamzorgorganisatie nog vragenlijsten vanuit Kraamkompas. Mogen er alsnog tevredenheidsmetingen uitgezet blijven worden via Kraamkompas? Hoe gaan andere regio’s hier mee om? Ja dat mag maar het is wel van belang om goed te kijken of er geen overlap is en het is belangrijk om cliënten goed te informeren over het hoe & waarom van meerdere vragenlijsten. Zoals op de bijeenkomst van Bo op 22/9 aangegeven zal Bo contact opnemen met Kraamkompas om hen te infomeren over deze nieuwe situatie. Afnemers van Kraamkompas moeten zelf beoordelen in hoeverre ze gebruik willen blijven maken van dit product.

Bij de aanmelding wordt gevraagd om o.a. (LVR)-nummer van die zorgaanbieder. Een kraamzorgorganisatie heeft geen LVR nummer, dus kan nu niet aanleveren? Dat klopt voor verslagjaar 2023

Hoe verloopt het proces?

  • Binnen een VSV informeren (meestal) de verloskundigen de cliënten over de vragenlijst
  • De verloskundige geeft, via een account bij Perined, emailadressen door van de clienten die 2 tot 8 weken geleden bevallen zijn
  • De cliënt ontvangt vervolgens van Perined automatisch een e-mail met uitleg en een link naar de PREM vragenlijst.

Wie moet het aanleveren?
Per VSV is één zorgdiscipline verantwoordelijk voor de aanlevering van de e-mailgegevens van cliënten. Dit om te voorkomen dat een cliënt meerdere PREMS toegestuurd krijgt. Omdat de verloskundige het eerste aanspreekpunt is van de zwangere en haar begeleidt tijdens haar zwangerschap tot kraamtijd, is de verloskundige veruit de meest logische discipline. Maar het kan per VSV verschillen. Spreek dit dus binnen je VSV goed af.

Hoe werkt het op het moment dat een zwangere onder behandeling is in de 2e lijn en daar ook bevalt? Dan moeten afspraken worden gemaakt in het VSV dat het ziekenhuis dan hun emailadres afgeeft of dat de verloskundige dat bij de nacontrole blijft doen.

Kunnen VSV’s die eerder meededen aan de validatie ook nog eerder beginnen met PREM uitvraag? jazeker!

Wanneer wordt door wie welke onderdelen uitgevraagd en hoe krijgt een VSV inzicht in de resultaten
De verloskundige uploadt de emailadressen 2 tot 8 weken na de bevalling via mijnPerined, van waaruit de vragenlijsten worden verstuurd. De data worden ontvangen door Perined. In het dashboard van mijnPerined zijn (na minstens 10 respondenten) de gegevens continu inzichtelijk voor de VSVs en individuele zorgaanbieders.

Kan iemand iets uitleggen over de mogelijke digitale systemen om de PREM uit te gaan vragen? komt/is er een online portal? is het nodig/wenselijk om dit in te bouwen in een electronisch dossier? kan dit (beter) eerst op papier?
De PREM wordt uitgevraagd via Perined/Mediquest.

Komt er een advies welk moment je dit doet? Nacontrole is een evaluatiemoment maar lang niet al onze zwangeren komen op deze controle.
Het is het meest logische om te vragen of de client geen bezwaar heeft bij de intake. Bij de implementatie van het meten met de PREM is het waarschijnlijk noodzakelijk om dit bij de eerste groep zwangeren dit bij de nacontrole te doen. Zo kan de inhaalslag gemaakt worden.

Nu is het zo dat wij zelf de NPS kunnen uitvragen bij de client en de uitkomsten delen met Perined. Klopt het dat nu de vragen enkel via Perined gaan?
Ja dat klopt.

Hebben wij aan onze “verplichting” voldaan als wij adressen hebben aangeleverd?
Ja, dat klopt, als het ziekenhuis namens het VSV vervolgens ook de Indicatorscores accordeert en ze aangeleverd worden aan het Zorginsituut heeft het VSV voldaan aan de verplichting voor transparantie. Voor de zorg is het een goede zaak om op basis van de rapportage te kijken naar verbeterpunten samen met de praktijk / organisatie en het VSV.

Is een kleine uitvraag voldoende? Nee, het is verplicht dat alle vrouwen die aan de inclusiecriteria voldoen uitgenodigd worden. Dus een kleine uitvraag is niet mogelijk

Welke gegevens moet je precies uploaden bij Perined?
Het gaat om het invoeren van een LVR-nummer, e-mailadres van net bevallen vrouw (van levensvatbaar kind) en ‘geen bezwaar’.

Wanneer moet je precies wat doen?
Je informeert de client over de PREM en over het feit dat haar e-mailadres wordt gebruikt bij de intake. (Of bij de nacontrole – als de zwangerschap eerder startte dan de PREM geïmplementeerd werd). Als de client bevallen is, upload je het bestand met e-mailadressen, LVR en ‘geen bezwaar’naar Perined. De cliënt moet 2 tot 8 weken na de bevalling de PREM ontvangen. Door elke maand het excel-bestand te uploaden weet je zeker dat het goed gaat. Je ziet dan ook maandelijks direct je rapportage op MijnPerined.

Moet je de gegevens handmatig intypen?
Nee, je kunt een export maken vanuit het eigen systeem. Hoe je de gegevens kunt uploaden, zie je hier

Wordt er wel meegenomen in de vragenlijst wat de tijd tussen de bevalling en het invullen is? (Maw is datum van bevallen onderdeel van de vragenlijst)
Ja dit is een vraag in de vragenlijst.

Wordt het emailadres na invullen van vragenlijst verwijderd?
Ja het email-adres wordt na het invullen van de vragenlijst verwijderd of na de herinnering.

Als je kunt fliteren dan moeten de mensen toch veel meer vragen invullen dan die 14 die er getoond zijn?
Er zijn 14 ervaringsvragen, de rest zijn achtergrondvragen waarop gefilterd of gesorteerd kan worden.

Hoe wordt voorkomen dat er een selectie wordt toegepast op de aangeleverde email adressen?
Er wordt geen selectie toegepast!

Is het mogelijk om bij uitvraag via Perined drie extra vragen toe te voegen? Nee, dat is niet mogelijk. Als je een eigen vragenlijst uitstuurt dan kun je hier eventueel de PREM-vragen aan toevoegen (hier moet je dan zelf voor zorgen, inclusief de kosten). In 2023 komt dan een mogelijkheid om de antwoorden op de PREM-vragen bij Perined te uploaden. Deze moeten dan wel exact hetzelfde zijn als de PREM-vragen die bij Perined gesteld worden.

En is dat account dan bruikbaar voor meerdere VSV’s, oftewel zijn dan de gegevens van alle PREM’s van betrokken VSV’s in te zien. En voor iedere regio op VSV- en organisatieniveau? Ja, mits die VSV’s hebben aangegeven dat de betrokken kraamzorgorganisatie bij het VSV hoort. Meer informatie over hoe het VSV dat kan aangeven, volgt binnenkort.
mijnPerined werkt niet per regio, alleen op VSV- en op organisatieniveau.

Wie ontvangt de contactgegevens van Perined om de PREM resultaten in mijnPerined in te zien? Iedere praktijk of organisatie heeft een (organisatie)beheerder van het Perined account. Vraag binnen uw praktijk/organisatie na wie dat is.

Is het de bedoeling dat er per VSV 1 verloskundepraktijk de e-mailadressen moet doorgeven, of dat elke verloskundepraktijk die is aangesloten bij het VSV dat kan doen? Elke verloskundigepraktijk aangesloten bij een VSV.

Per VSV wordt voor het openbaar databestand 13 PREM Geboortezorg scores aangeleverd. De 3 naar moeder en kind uitgesplitste vragen worden t.b.v. de ODB samengevoegd. Is dit juist niet zonde om deze uitkomsten samen te voegen? En zijn deze dan nog wel in te zien in het systeem? Het aantal PREM indicator scores moest tot een tot minimum beperkt blijven. Ze zijn wel separaat terug te zien in het dashboard.

Zijn programmeurs van  verloskundige software programma’s hier al mee bezig om de processen te automatiseren? Ja, deze zijn bezig om een lijst met e-mailadressen te genereren vanuit hun systemen. Sommigen zijn daar al mee klaar, anderen nog niet. Deze lijst hoeft dan alleen nog in het Excelbestand gekopieerd worden door de verloskundigen. Het vervolgens uploaden in mijnPerined gaat heel snel. Als je dat één keer in de maand doet dan kun je ervoor zorgen dat de termijn van 2 tot 8 weken post partus altijd goed zit.

Hebben jullie over het uploaden al evaluaties over ontvangen van zorgaanbieders die al begonnen zijn met het implementeren van de PREM uitvragen? Uit de validatiestudie die eerder is gedaan is dit niet als probleem naar voren gekomen.

Heb ik het goed begrepen dat deelname aan PREM volledig gesubsidieerd is door de overheid? Ofwel: kosteloos is voor VSV’s/IGO’s?
Ja. Het optioneel meten van de PREM Geboortezorg via Perined is in 2022 ook kosteloos. Voor de standaard uitvraag vanaf 2023 zal Perined de kosten van deze meting meenemen in hun instellingssubsidie volgens afspraak met VWS. Dit betekent dat in vergelijking met de uitvraag van de NPS+ er niet per se meerkosten zijn voor het VSV.

Mogen de emailadressen zonder expliciete toestemming gedeeld worden met Perined als je naar de AVG kijkt?
Toestemming vragen is niet nodig omdat het emailadres gebruikt wordt voor kwaliteitsverbetering, maar een client moet hierover wel geïnformeerd worden. Client mag wel weigeren dat haar e-mailadres hiervoor gebruikt wordt.

Is het vinkje dat staat voor een gegeven toestemming van een cliënt VSV-breed inzichtelijk? Incl emailadres? Er zou maar 1 ‘inklopper’ van emailadressen per VSV dienen te zijn naar ik heb begrepen.
Je informeert de cliënt over de PREM. Je hoeft geen expliciete toestemming te vragen. Bij de verzending van de vragenlijst zelf wordt er om toestemming gevraagd. Het vinkje is niet VSV-breed inzichtelijk. Iedere praktijk heeft een eigen uploader.

Hoe kunnen cliënten zien wat van hen bekend is bij Perined? Zie Perined | Wat is de registratie? (voor uitleg van de klinische registratie). Een cliënte mag haar eigen gegevens altijd in komen zien bij Perined. Zie: Perined | Privacy Statement (voor alle issues rondom privacy en alle rechten van cliënten)

Hoe blijft het e-mailadres van de vrouwen bewaard wordt (voor de herinnering?) E-mailadressen t.b.v. uitnodigingen en herinneringen worden in een database opgeslagen maar dit opslaan wordt wel versleuteld gedaan. Er is vervolgens geconfigureerd dat een e-mailadres 28 dagen na de eerste registratie wordt verwijderd. E-mailadressen komen hiermee niet in de datamart terecht en worden daarbij niet gekoppeld aan respons.

Bij hoofdstuk 3, Juridische kader lees ik dat er een paragraaf zit in de vragenlijst waar er aanvullende toestemming gevraagd wordt voor nader gebruik van haar gegevens. Hierin heeft zij 3 keuzes, bij de 1e optie kan zij toestemming geven voor het koppelen van haar antwoorden aan de gegevens die al bekend zijn bij Perined. Begrijp ik het goed dat dit haar geboortedatum en postcode is?  Inderdaad. Voor de klinische gegevens leveren de zorgverleners die zelf aan aan Perined. Voor de PREM vragen we die als een cliënte toestemming geeft voor koppelen (dan pas komt de vraag tevoorschijn). 

Wat creëert het verschil tussen het koppelen aan de gegevens die al bekend zijn enerzijds en zonder herleidbare persoonsgegevens anderzijds? Als een cliënte de vragenlijst invult en verstuurt dan worden de antwoorden gebruikt voor een dashboard in mijnPerined en voor het maken van indicatoren. Daarnaast kan ze toestemming geven voor het koppelen met de gegevens die bij Perined al bekend zijn (optie 1) en voor het gebruik van de antwoorden voor wetenschappelijk onderzoek (dat is dus meer dan alleen een dashboard). Juridisch gezien zijn we verplicht om beiden apart te vragen, ook al zijn de resultaten uiteindelijk anoniem. En alleen bij optie 1 wordt de cliënte gevraagd om haar postcode en geboortedatum op te geven.

Kunnen we als VSV afzien van de PREM Geboortezorg als wij de BUZZ vragenlijst al gebruiken?
Nee, de aanlevering van de PREM Geboortezorg op VSV-niveau is verplicht, maar probeer het te integreren. De BUZZ-regio’s kunnen de landelijke PREM-vragen Geboortezorg in hun eigen systeem uitvragen. Voor deelname aan de landelijke benchmark en de verplichting van het Zorginstituut in de indicatorenset kunnen zij een resultatenbestand aanleveren via de specificaties van Perined.

Waarom hebben jullie gekozen om aparte PREM-vragen voor verloskundige zorg in Nederland i.p.v. gebruik te maken van ICHOM vragenlijsten die gebruikt worden in buitenland? Je wilt ook internationaal kunnen benchmarken.
In de internationale ICHOM-set zit een aantal PREM-vragen, maar niet zo uitgebreid als in de Nederlandse versie. De ICHOM-vragen gaan over uitkomsten en ervaringen. In de Nederlandse Uitkomstenset Zwangerschap & Geboorte zijn een paar extra PREM-vragen toegevoegd.  Bij de ontwikkeling van de landelijke PREM Geboortezorg is op basis van cliënteninput en zorgverlenerswensen gekozen voor iets anders geformuleerde vragen. Het streven is dat deze landelijke PREM t.z.t. wordt geïntegreerd in de ICHOM-BUZZ vragenlijst.

Prem lijst wordt op vsv niveau uitgevraagd. Hoe worden de gegevens op vsv niveau gekoppeld en hoe komen ze op vsv niveau terug. En hoe gaat dat als zwangeren in de zwangerschap van meerdere ziekenhuizen gebruik maken?
Op basis van de antwoorden in de vragenlijst over de feitelijke én de gewenste plaats van bevalling wordt de bevallen vrouw toegerekend aan een VSV. Op mijn Perined worden zowel de resultaten op VSV-niveau als op zorgaanbiederniveau weergegeven

Hoe sluit de PREM vragenlijst aan bij integrale geboortezorg? Waarmee ik bedoel; als je zodanig geintegreerd bent dat je niet meer spreekt van de ‘verloskundige praktijk’ en ‘het ziekenhuis’? Dan past de vragenlijst niet.
De resultaten van de PREM Integrale Geboortezorg komen op VSV niveau beschikbaar en dat is het niveau waarop de gesprek over de kwaliteit van zorg moet plaatsvinden. De uitsplitsing naar zorgaanbieder biedt een handvat voor dit gesprek maar ook voor de verdiepende gesprekken.

Hoe kunnen wij onze client vragen bij welke verloskundige praktijk ze was? Ze is bij ons niet bij een verloskundige praktijk. Het gaat er niet om dat we de informatie wellicht anders moeten interpreteren maar wij kunnen die vraag niet stellen. Hoe kunnen wij deze lijst dan gebruiken?
In de vragenlijst wordt aan de cliënt gevraagd waar ze zorg heeft ontvangen, in welke praktijk en in welk ziekenhuis. Binnen een IGO is een vrouw toch nog steeds bij een praktijk, deze kan ze dan aanvinken

NFU vragenlijsten (PEM) vragen ook naar de ervaringen met de zorg. Wat voor advies geven jullie aan ziekenhuizen over gebruik van PEM vs PREM, zodat de patiënt niet overgevraagd wordt.
De PREM geboortezorg is specifieker voor de Geboortezorg. De PEM is meer algemeen. Dus ze zouden naast elkaar uitgevraagd kunnen worden of het ziekenhuis besluit bij bevallingen gebruik te maken van de metingen van de PREM-geboortezorg.

Als je als verloskundige praktijk bij meerdere vsv’s bent aangesloten. Hoe wordt dan bepaald welke uitkomsten bij welk VSV horen?
Op basis van de antwoorden over de feitelijke én de gewenste plaats van bevalling wordt een vragenlijst/pas bevallen vrouw toegerekend aan een VSV door Perined

Het komt ook voor dat patiënten voor consulten naar ene ziekenhuis gaan, maar ivm volmeldingen ergens anders bevallen.
Dat klopt. Het ziekenhuis van bevalling is dan niet het ziekenhuis van het VSV waaraan de cliënt wordt toegewezen. Daarom staat de vraag over gewenst ziekenhuis van bevalling in de vragenlijst. de werkwijze geen statisch geheel is en we jaarlijks op basis van de uitkomsten/respons zullen evalueren of aanpassingen noodzakelijk zijn. Dit kan ook de wijze van toerekenen betreffen

Er wordt gevraagd naar wat het gewenste ziekenhuis is, maar het komt ook regelmatig voor dat het gewenste ziekenhuis niet beschikbaar is. Wordt er ook gevraagd waar iemand uiteindelijk bevallen is? Vanwege de capaciteitsproblemen moet je soms uitwijken naar andere ziekenhuizen en daarmee vsv’s. Wordt hier nog een onderscheid in gemaakt? De wens van plek van bevalling en daadwerkelijke plek van bevalling?
Zeker, de vragen worden hierover gesteld: Waar ben je bevallen? (Thuis of ziekenhuis); In welk ziekenhuis ben je bevallen?; Was dat het ziekenhuis van jouw keuze? (Ja of nee); Naar welk ziekenhuis wilde je dan gaan?

Soms kiezen de cliënten ook voor een ziekenhuis dat niet “officieel” in hun vsv zit. Dan is de vraag: in welke zkh had u willen bevallen niet representatief voor de vsv waarin zij behoren?
Dat klopt dan wordt de cliënt toegewezen aan het VSV van het gewenste ziekenhuis.

Maar het toekennen aan het wens-ziekenhuis helpt toch niet om obv de feedback vd cliente de zorg te verbeteren?
Uitgangspunt is dat de cliënt tijdens de zwangerschap, naast de zorg door haar verloskundige ook al met het gewenste ziekenhuis te maken heeft gehad. Die zorg wordt geëvalueerd

Maar het is ook mogelijk dat iemand dan kiest voor een ziekenhuis die niet valt binnen het VSV…
Dat klopt. Het ziekenhuis van bevalling is dan niet het ziekenhuis van het VSV waaraan de cliënt wordt toegewezen. Daarom staat de vraag over gewenst ziekenhuis van bevalling in de vragenlijst.

Worden mensen ook bevraagd als hun kind overleden is?
Alleen die clienten die zijn bevallen van een levendgeboren en levensvatbaar kind (-> 24 weken) worden hiervoor uitgenodigd.

Cliënten met een stilgeboren baby krijgen ook kraamzorg. Dus wel doen?
Voor nu is gekozen om dat niet te doen. Maar de werkwijze is geen statisch geheel. Jaarlijks zullen we op basis van de uitkomsten/respons evalueren of aanpassingen noodzakelijk zijn.

Betekent dat dat je alle mailadressen van bevallen dames moet screenen voor het doorzetten?
Ja.

Bestaat er een standaard tekst die gebruikt kan worden om toestemming te vragen aan cliënten (bij voorkeur taalniveau B1)? Ja zie website, maar er hoeft geen toestemming gevraagd te worden, alleen bij bezwaar geen mailadres doorgeven.  https://www.kennisnetgeboortezorg.nl/wp-content/uploads/2022/09/basistekst-voor-clienten-210922-def.pdf

Welk telefoonnummer is zichtbaar in de mail die cliënten krijgen? Er is geen telefoonnummer zichtbaar, alleen de naam van de zorgaanbieder die de client heeft geïnformeerd. Daaraan kan een mail gestuurd worden. Deze zorgaanbieder moet dus wel info over de PREM op de website hebben staan. Er wordt momenteel gewerkt aan een Q&A speciaal voor cliënten, een client info-folder, een cliëntenversie van de PREM animatie.

Aanleveren

Aanleveren van e-mailadressen

Per VSV is één zorgdiscipline verantwoordelijk voor de aanlevering van de e-mailgegevens van cliënten. Omdat de verloskundige het eerste aanspreekpunt is van de zwangere en haar begeleidt tijdens haar zwangerschap tot kraamtijd, is de verloskundige veruit de meest logische discipline. Maar het kan per VSV verschillen. Spreek dit dus binnen je VSV goed af. Je kunt heel makkelijk uploaden… KIJK MAAR:

(let op: Waar hier staat : toestemming, moet je lezen: geen bezwaar)

Bestand voor het aanleveren

Webinar PREM

14 PREM-vragen

De 14 PREM Geboortezorg-vragen die aan de cliënt worden gesteld:

  • Luisterden de zorgverleners goed naar je?
  • Hadden de zorgverleners genoeg aandacht?
  • Kreeg je genoeg informatie om je te helpen keuzes te maken?
  • Vroegen de zorgverleners om jouw toestemming voordat er een onderzoek of (be)handeling werd uitgevoerd?
  • Bepaalde je samen met de zorgverleners welke zorg en behandeling jij en jouw kind kregen?
  • Hielden de zorgverleners rekening met jouw keuzes?
  • Wisten al je zorgverleners genoeg van de situatie?
  • Kon je partner meedenken en meepraten over de zorg die jullie kregen?
  • Kon je jouw zorgen of angsten bespreken met de zorgverleners? 
  • Had je vertrouwen in je zorgverleners?
  • Vind je dat jouw kind goed is behandeld na de geboorte?
  • Denk je dat jij en jouw kind goede zorg hebben ontvangen tijdens de zwangerschap, bevalling en kraamtijd?
  • Hoe heb je jouw zwangerschap, bevalling en kraamtijd ervaren?
  • Heb je nog complimenten of tips voor verbetering van onze zorg?