Gezondheidsraad geeft voedingsadvies voor zwangere vrouwen

Overzicht
Home > nieuws > Gezondheidsraad geeft voedingsadvies voor zwangere vrouwen

Na 3,5 jaar onderzoek komt de Gezondheidsraad met een voedingsadvies voor zwangere vrouwen. Voor het onderzoek heeft de Gezondheidsraad voortdurend overleg gehad met diëtisten, toxicologen en gynaecologen. Zo gezond en gevarieerd mogelijk eten en drinken is volgens de Gezondheidsraad het belangrijkst. Zo krijgen vrouwen het grootste deel van de benodigde voedingsstoffen binnen en verkleint het de kans op het teveel binnenkrijgen van specifieke schadelijke stoffen. Voor zwangere vrouwen en hun kinderen is het daarnaast belangrijk om genoeg foliumzuur, vitamine D, calcium, jodium en ijzer binnen te krijgen.

Bekijk het voedingsadvies van de Gezondheidsraad

Voedingscentrum legt het uitgebrachte voedingsadvies voor zwangere vrouwen uit:

Gezond en gevarieerd eten
Voor zwangeren is de hoofdboodschap om ook tijdens de zwangerschap zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten en drinken volgens de Schijf van Vijf. Zo krijgen vrouwen het grootste deel van de benodigde voedingsstoffen binnen en verkleint de kans op het te veel binnenkrijgen van specifieke schadelijke stoffen. Met de tool Schijf van Vijf voor jou kunnen vrouwen zien hoe een dagmenu met de benodigde voedingsstoffen eruit kan zien.

De juiste hoeveelheden vitamines en mineralen via voeding
Voldoende calcium, jodium en ijzer binnenkrijgen is ook een belangrijk aandachtspunt. Calcium zit bijvoorbeeld in zuivel en jodium in brood. IJzer zit in dierlijke producten zoals vlees en vis en in plantaardige producten zoals volkorenproducten en groente. Zwangere vrouwen kunnen op de website van het Voedingscentrum checken hoe ze voldoende van deze voedingsstoffen binnenkrijgen en waarom ze belangrijk zijn.

2 keer in de week vis eten
Zwangere vrouwen doen er goed aan om 2 keer per week vis te eten. Het verlaagt het risico op vroeggeboorte en het is belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en ogen van de baby. Het gaat dan om 1 keer in de week vette vis zoals zalm en 1 keer in de week magere vis zoals tilapia. Er zijn ook soorten vis en schaal- en schelpdieren die je tijdens de zwangerschap beter kunt mijden. Tonijn kun je bijvoorbeeld beter niet nemen. Bekijk het complete visadvies op onze website. Of check de vis waarover je twijfelt in de app ZwangerHap.

Het belang van foliumzuur en Vitamine D
Foliumzuur en vitamine D slikken is erg belangrijk voor zwangeren. Vrouwen worden aangemoedigd om minimaal 4 weken voor de bevruchting te starten met het slikken van foliumzuur tot 10 weken zwangerschap. Het verkleint bijvoorbeeld de kans op geboorteafwijkingen zoals een open ruggetje. Vrouwen worden geadviseerd tijdens de hele zwangerschap een vitamine D-supplement te nemen, omdat dit onder andere goed is voor de botopbouw van de baby.

Opletten met bepaalde producten
Sommige producten kunnen zwangeren beter niet nemen zoals alcohol en lever. De inname van cafeïne, leverproducten (zoals paté), soja en zoethout kan het beste beperkt blijven. Daarnaast is het opletten met schadelijke stoffen zoals in sommige soorten kruidenthee. In de app ZwangerHap kun je elk product opzoeken en zien of je het wel of beter niet kunt eten.

Veilig omgaan met eten en drinken
Aandacht voor goede hygiëne, goed bewaren (koelkast op 4 °C) en het goed verhitten van rauwe dierlijke producten is extra belangrijk om infecties met listeria en toxoplasma te voorkomen. Bekijk onze tips om veilig met eten om te gaan tijdens je zwangerschap.

Adviezen op een rij

Volgens het advies van de Gezondheidsraad kan een aantal voedingsstoffen de zwangerschap bevorderen. Bijvoorbeeld:

  • Twee per week vis (een keer mager, een keer vet) zonder schadelijke stoffen.
  • Vitamine D (een supplement van 10 microgram per dag).
  • IJzer, bijvoorbeeld door vlees te eten.
  • 1 gram calcium, via melk of een supplement.
  • Foliumzuur, al een maand voor de zwangerschap.
  • 200 microgram jodium, bijvoorbeeld door voldoende brood te eten.

Van een aantal stoffen adviseert de Gezondheidsraad niet te veel te nemen. Dit zijn:

  • Thee getrokken van kruiden als anijs, venkel, basilicum, nootmuskaat, kaneel en peper. Bij het bereiden van gerechten kunnen deze kruiden geen kwaad.
  • Zoethout. Bij een hoge bloeddruk kun je dat beter helemaal mijden.
  • Leverproducten als leverworst.
  • Cafeïne (maximaal 200 milligram per dag).
  • Soja.

Je kunt als zwangere vrouw beter uit de buurt blijven van:

  • Alcohol.
  • Lood in drinkwater.
  • Lever.