Klantroute Kraamzorg voor zorgverleners

5 oktober 2023

Handige tips en tools die je direct kunt inzetten in je dagelijkse werk.

Waarom een klantroute kraamzorg?

Ieder jaar krijgen in Nederland ruim 29.000 vrouwen die net een baby hebben gekregen geen of te weinig kraamzorg. Vooral alleenstaande moeders, gezinnen met een laag opleidingsniveau of gezinnen met een migratieachtergrond krijgen niet de zorg die zij en hun baby nodig hebben. Dit is een risico voor de gezondheid van moeder en kind. Pharos heeft hiervoor de klantroute ontwikkeld, mét handige tips en tools die je direct kunt inzetten in je dagelijkse werk.

Deze tool is ontwikkeld voor kraamzorgprofessionals, maar ook gynaecologen, klinisch verloskundigen, verpleegkundigen, huisartsen, jeugdartsen en -verpleegkundigen.

Hoe gebruik je de Klantroute Kraamzorg?

De klantroute neemt je mee door zes fases die zwangere vrouwen (en hun eventuele partner) doorlopen: van het begin van de zwangerschap tot en met de kraamzorgweek. In iedere fase wordt besproken wat de zwangere of pas bevallen vrouw kan ervaren en wat zij belangrijk vindt. Je krijgt hierbij tips en tools om je cliënt zo goed mogelijk te helpen.


Lees ook

18 april 2024
Kansrijke Start

Zevende voortgangsrapportage Kansrijke Start

Op 17 april heeft staatssecretaris Van Ooijen de jaarlijkse voortgangsrapportage Kansrijke Start en de landelijke monitor van het RIVM naar...
18 april 2024
Kansrijke Start

Leertraject Sociale geboortezorg in het ziekenhuis (en eruit!)

Verschillende samenwerkingsverbanden tussen ziekenhuizen, eerstelijnsverloskundigen, jeugdgezondheidszorg, kraamzorgverleners en instanties binnen het sociaal domein zetten zich in voor integrale zorg en...
11 april 2024
Kansrijke Start

Terugblik ‘Regiotour 2024 Samen voor een Kansrijke Start’

De regiotour "Samen voor een Kansrijke Start" sloot afgelopen dinsdag 9 april af met een geslaagde bijeenkomst in Den Bosch,...