Klantroute Kraamzorg voor zorgverleners

5 oktober 2023

Handige tips en tools die je direct kunt inzetten in je dagelijkse werk.

Waarom een klantroute kraamzorg?

Ieder jaar krijgen in Nederland ruim 29.000 vrouwen die net een baby hebben gekregen geen of te weinig kraamzorg. Vooral alleenstaande moeders, gezinnen met een laag opleidingsniveau of gezinnen met een migratieachtergrond krijgen niet de zorg die zij en hun baby nodig hebben. Dit is een risico voor de gezondheid van moeder en kind. Pharos heeft hiervoor de klantroute ontwikkeld, mét handige tips en tools die je direct kunt inzetten in je dagelijkse werk.

Deze tool is ontwikkeld voor kraamzorgprofessionals, maar ook gynaecologen, klinisch verloskundigen, verpleegkundigen, huisartsen, jeugdartsen en -verpleegkundigen.

Hoe gebruik je de Klantroute Kraamzorg?

De klantroute neemt je mee door zes fases die zwangere vrouwen (en hun eventuele partner) doorlopen: van het begin van de zwangerschap tot en met de kraamzorgweek. In iedere fase wordt besproken wat de zwangere of pas bevallen vrouw kan ervaren en wat zij belangrijk vindt. Je krijgt hierbij tips en tools om je cliënt zo goed mogelijk te helpen.


Lees ook

26 mei 2025
Kansrijke Start

Implementation Science Practitioners – bruggenbouwers voor betere geboortezorg

Implementatie-expertise voor toekomstbestendige geboortezorg Het toegankelijk en betaalbaar houden van de gezondheidszorg is een van de grootste maatschappelijke uitdagingen in...
7 mei 2025
Kansrijke Start

Zeven jaar Kansrijke Start: inzichten voor een duurzame toekomst

In 2018 gaf het ministerie van VWS het startsein voor actieprogramma Kansrijke Start, met als missie om zoveel mogelijk kinderen...
2 mei 2025
Kansrijke Start

Zorgpadentool: Vind snel passende hulp in jouw gemeente

Belang van een goede start De eerste duizend dagen van een kind – vanaf de zwangerschap tot het tweede levensjaar...