Klantroute Kraamzorg voor zorgverleners

5 oktober 2023

Handige tips en tools die je direct kunt inzetten in je dagelijkse werk.

Waarom een klantroute kraamzorg?

Ieder jaar krijgen in Nederland ruim 29.000 vrouwen die net een baby hebben gekregen geen of te weinig kraamzorg. Vooral alleenstaande moeders, gezinnen met een laag opleidingsniveau of gezinnen met een migratieachtergrond krijgen niet de zorg die zij en hun baby nodig hebben. Dit is een risico voor de gezondheid van moeder en kind. Pharos heeft hiervoor de klantroute ontwikkeld, mét handige tips en tools die je direct kunt inzetten in je dagelijkse werk.

Deze tool is ontwikkeld voor kraamzorgprofessionals, maar ook gynaecologen, klinisch verloskundigen, verpleegkundigen, huisartsen, jeugdartsen en -verpleegkundigen.

Hoe gebruik je de Klantroute Kraamzorg?

De klantroute neemt je mee door zes fases die zwangere vrouwen (en hun eventuele partner) doorlopen: van het begin van de zwangerschap tot en met de kraamzorgweek. In iedere fase wordt besproken wat de zwangere of pas bevallen vrouw kan ervaren en wat zij belangrijk vindt. Je krijgt hierbij tips en tools om je cliënt zo goed mogelijk te helpen.


Lees ook

11 december 2025
Kansrijke Start

Terugkijken webinar: Van angst naar actie, het belang van veilig melden voor zorgverleners – deel II

Hoe ga je als geboortezorgprofessional om met situaties waarin mogelijk sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling? Wanneer je signalen...
10 november 2025
Kansrijke Start

Standpunt over directe verwijzing naar de JGZ bij prenataal huisbezoek

Het ministerie van VWS heeft samen met het NCJ, de KNOV en het CPZ een standpunt opgesteld over het Prenataal...
13 oktober 2025
Kansrijke Start

Terugblik webinar ‘Samen zorgen voor een gezonde levensloop: praat over kinderwens’ -9 oktober 2025

1. Over het webinar 2. Webinar terugkijken 3. Gasten Op 9 oktober 2025 vond het webinar ‘Samen zorgen voor een...