Klantroute Kraamzorg voor zorgverleners

5 oktober 2023

Handige tips en tools die je direct kunt inzetten in je dagelijkse werk.

Waarom een klantroute kraamzorg?

Ieder jaar krijgen in Nederland ruim 29.000 vrouwen die net een baby hebben gekregen geen of te weinig kraamzorg. Vooral alleenstaande moeders, gezinnen met een laag opleidingsniveau of gezinnen met een migratieachtergrond krijgen niet de zorg die zij en hun baby nodig hebben. Dit is een risico voor de gezondheid van moeder en kind. Pharos heeft hiervoor de klantroute ontwikkeld, mét handige tips en tools die je direct kunt inzetten in je dagelijkse werk.

Deze tool is ontwikkeld voor kraamzorgprofessionals, maar ook gynaecologen, klinisch verloskundigen, verpleegkundigen, huisartsen, jeugdartsen en -verpleegkundigen.

Hoe gebruik je de Klantroute Kraamzorg?

De klantroute neemt je mee door zes fases die zwangere vrouwen (en hun eventuele partner) doorlopen: van het begin van de zwangerschap tot en met de kraamzorgweek. In iedere fase wordt besproken wat de zwangere of pas bevallen vrouw kan ervaren en wat zij belangrijk vindt. Je krijgt hierbij tips en tools om je cliënt zo goed mogelijk te helpen.


Lees ook

8 juli 2025
Kansrijke Start

Samen werken aan een goede start: het prenataal huisbezoek door de JGZ

In opdracht van het ministerie van VWS heeft het NCJ in samenwerking met het CPZ een speciale nieuwsbrief uitgebracht rondom...
7 juli 2025
Kansrijke Start

Twee nieuwe monitors brengen voortgang Kansrijke Start en GALA in beeld

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft op 3 juli 2025 twee belangrijke rapporten gepubliceerd: de Monitor Kansrijke Start...
26 mei 2025
Kansrijke Start

Implementation Science Practitioners – bruggenbouwers voor betere geboortezorg

Implementatie-expertise voor toekomstbestendige geboortezorg Het toegankelijk en betaalbaar houden van de gezondheidszorg is een van de grootste maatschappelijke uitdagingen in...